II Niedziela Zwykła A

Jezus jest Synem Bożym
Po czasie Bożego Narodzenia liturgia Słowa prowadzi nas za Jezusem, który rozpoczyna swoją publiczną działalność. Jan Chrzciciel tak świadczy o Jezusie:
Ujrzałem Ducha, który jak gołębica zstępował z nieba i spoczął na Nim. Ja Go przedtem nie znałem, ale Ten, który mnie posłał, abym chrzcił wodą, powiedział do mnie: Ten, nad którym ujrzysz Ducha zstępującego i spoczywającego nad Nim, jest Tym, który chrzci Duchem Świętym. Ja to ujrzałem i daję świadectwo, że On jest Synem Bożym. (J 1, 29-34)
Jezus jest Synem Bożym! Jezus jest zapowiedzianym Mesjaszem. Wszystkie księgi Starego Testamentu wskazują na Jezusa. Bezbłędnie rozpoznajemy to czytając fragmenty Pieśni Sługi Pańskiego z Księgi Izajasza:
Przemówił Pan, który mnie ukształtował od urodzenia na swego Sługę, bym nawrócił do Niego Jakuba i zgromadził Mu Izraela. I mówił: To zbyt mało, iż jesteś Mi Sługą dla podźwignięcia pokoleń Jakuba i sprowadzenia ocalałych z Izraela. Ustanowię cię światłością dla pogan, aby moje zbawienie dotarło aż do krańców ziemi. (Iz 49, 3. 5-6)
Pieśń tę nazywa się często Ewangelią Starego Testamentu, bo ławo odnajdujemy w niej odniesienia do opisu Męki i śmierci Jezusa. Izajasz jednak pisał nie bezpośrednio o Jezusie, ale kierował słowa proroctwa do Izraela:
Pan rzekł do mnie: Tyś Sługą moim, Izraelu, w tobie się rozsławię. (Iz)
Izrael, Lud Boży Starego Testamentu, był obrazem świętości Boga i jej znakiem wobec całej ziemi. Drugie czytanie dzisiejszej niedzieli wskazuje na to, że teraz Kościół jest znkaiem obecności Boga w świecie - przez nas, którzy
...uświęceni w Jezusie Chrystusie i powołani do świętości (1 Kor 1, 1-3)
mamy dawać świadectwo świętości.