IV Niedziela Adwentu A

Z rodu 
Dawida
Jezus chrystus przychodząc w ciele jako człwoiek, miał rodziców i dalszych przodków. rodowody Jezusa, wymienione w dwóch Ewangeliach (Mt 1, 1nn oraz Łk 2, 23nn), nie pokrywają się. Przyjmuje się, że Mateusz podaje rodowód Jezusa w linii Józefa, a Łukasz wymienia przodków Maryi. Mateusz dzieli historię rodu Jezusa na trzy epoki, podkreślając znamienne okresy czasu: od... do... - 14 pokoleń, od... do... - 14 pokoleń, od... do... - 14 pokoleń. Taka liczba pokoleń nie jest zgodna z kalendarzem. Dla Izraela jednak znaczy coś więcej niż tylko rodowód: 14 to liczba imienia Dawida (D=4, W=6, D=4, suma daje 14). Rodowód ten podaje inforamcję zakrytą dla nas, któzy nie znamy zasad gematrii. Mateusz mówi: 14, 14, 14, czyli: Dawid, Dawid, Dawid. 
Jest to Ewangelia o Jego Synu, pochodzącym według ciała z rodu Dawida... (Rz 1, 1-7)

Czemu to imię jest aż tak ważne?
Cała historia Izraela prowadzi do tego janważniejszego w dziejach świata momentu - do przyjścia boga na ziemię. Narodzenie Jezusa jest wypełnieniem proroctw, danych Izraelowi:
Słuchajcie, domu Dawidowy: ... Pan sam da wam znak: Oto Panna pocznie i porodzi Syna, i nazwie Go imieniem Emmanuel. (Iz 7, 10-14)
Ewangelista Mateusz na każdym kroku podkreśla związek Nowego i Starego Przymierza. Dzieje się tak także wobec opisu narodzenia Pana:
A stało się to wszystko, aby się wypełniło słowo Pańskie powiedziane przez proroka: Oto Dziewica pocznie i porodzi Syna, któremu nadadzą imię Emmanuel, to znaczy Bóg z nami.  (Mt 1, 18-24)
Niech to będzie wskazówką dla nas, którzy czyutamy Pismo święte. Stary i Nowy Testament uzupełniają się i wyjaśniają. Dopiero w  świetle proroctw Starego Testamentu w pełni wybrzmiewa Nowy, dopiero w świetle Nowego Testamenu głębi znaczenia nabiera Stary.