XXI Niedziela Zwykła C

Tego Pan miłuje, kogo karze
Prorok Izajasz ukazuje Boga, który zwraca się do innych narodów: Tarszisz, Put, Meszek i Rosz, Tubal i Jawan, do wysp dalekich, które nie słyszały mojej sławy ani nie widziały mojej chwały. Także spośrod tych innych narodów wybierze sobie swoje sługi:
Z wszelkich narodów przyprowadzą w ofierze dla Pana wszystkich waszych braci, na koniach, na wozach, w lektykach, na mułach i na dromaderach, na moją świętą Górę w Jerozolimie, mówi Pan. (Iz 66, 18-21)
To zwrócenie się do innych ludów jest konsekwencją złego postępownia Izraela. Przykłady tego postępowania wymienione są w 66 rozdziale Izajasza:
Jest taki, co zabija w ofierze wołu, a morduje człowieka. (3)
Wołałem, a nikt nie odpowiadał, mówiłem, a nie słuchali ... czynili zło w oczach moich i wybrali to, co Mi się nie podoba. (4)
Izajasz wymienia też kary, jakie czekają Naród Wybrany, który sprzeniewierzył się Bożym zamiarom:
  • Ja również wybiorę dla nich utrapienia i sprowadzę na nich zło, którego się obawiają. (4)
  • Oto Pan przybywa w ogniu, a Jego rydwany [pędzą] jak burza, by zaspokoić swój gniew pożogą i groźby swoje płomieniami ognia. (15)
  • Pan dokona sądu ogniem, i mieczem swym [ukarze] wszelkie ciało, tak iż wielu będzie pobitych przez Pana. (16)
  • ...ujrzą trupy ludzi, którzy się zbuntowali przeciwko Mnie: ... będą oni odrazą dla wszelkiej istoty żyjącej. (24)
Fragment proroctwa czytany w naszych kościołach jest otoczony powyższymi groźbami kar; to, że Pan zwraca się do innych narodów, a nie do Izraela, jest jedną z nich.
Gdybyśmy o Panu Bogu wiedzieli tylko tyle, że karze, smutny byłby nasz los i niedorzecznością chwalenie Boga. Wiemy jednak, jak bardzo Pan miłuje ludzi i że chce ich dobra. Postępuje wobec nas tak, jak normalnie rodzicie wychowujący dzieci: 
Bóg obchodzi się z wami jak z dziećmi. Jakiż to bowiem syn, którego by ojciec nie karcił? Wszelkie karcenie na razie nie wydaje się radosne, ale smutne, potem jednak przynosi tym, którzy go doświadczyli, błogi plon sprawiedliwości. (Hbr 12, 5-7. 11-13)
Tak samo czyni Jezus wobec swoich uczniów: ostrzega w mocnych slowach; nie po to, abyśmy sie bali, ale byśmy sie naprawdę przejęli naszą przyszłością - życiem wiecznym:
Usiłujcie wejść przez ciasne drzwi; gdyż wielu, powiadam wam, będzie chciało wejść, a nie będą mogli. Skoro Pan domu wstanie i drzwi zamknie, wówczas ... zaczniecie ... wołać: Panie, otwórz nam; lecz On wam odpowie: Nie wiem, skąd jesteście. ... Odstąpcie ode Mnie wszyscy dopuszczający się niesprawiedliwości. Tam będzie płacz i zgrzytanie zębów. (Łk 13, 22-30)