I Niedziela Adwentu A

Jak światło w ciemności
Czas Adwentu obfituje w symbole oczekiwania przyjścia Pana. Wśród nich bardzo wymownym znakiem jest obraz światła i ciemności, podkreślony w liturgii Rorat. Kiedy wchodzimy do ciemnego Kościoła, oświetlonego tylko naszymi małymi lampkami, docierają do nas słowa Apostoła:
Rozumiejcie chwilę obecną: teraz nadeszła dla was godzina powstania ze snu. ... Noc się posunęła, a przybliżył się dzień. Odrzućmy więc uczynki ciemności, a przyobleczmy się w zbroję światła. Żyjmy przyzwoicie jak w jasny dzień. (Rz 13, 11-14)
Jezus sam posługuje się obrazem dnia i nocy, by zachęcić uczniów do czuwania:
A to rozumiejcie: Gdyby gospodarz wiedział, o której porze nocy złodziej ma przyjść, na pewno by czuwał i nie pozwoliłby włamać się do swego domu. Dlatego i wy bądźcie gotowi... (Mt 24, 37-44)
Bądźcie gotowi! Oto przesłanie Adwentu. Bądźmy gotowi, "postępujmy w światłości Pana!" (Iz 2, 1-5)
Co to znaczy jednak "postępować w światłości?" 
Przede wszystkim przypomnijmy, ze Jazus mówi o sobie używając porównania do światła:
Przemówił Jezus tymi słowami: Ja jestem światłością świata. Kto idzie za Mną, nie będzie chodził w ciemności, lecz będzie miał światło życia. (J 8, 12)
Jak długo jestem na świecie, jestem światłością świata. ... Ja przyszedłem na świat jako światło, aby każdy, kto we Mnie wierzy, nie pozostawał w ciemności. (J 9, 5. 12, 46)
Przychodząc do Jezusa i trwając w Jego nauce stajemy "po stronie światła". Już nie musimy sie lękać powtórnego przyjścia Pana; ten dzień nas  nie "zaskoczy jak złodziej", bo
...nie jesteście w ciemnościach ... jesteście bowiem synami światłości i synami dnia. Nie jesteśmy synami nocy ani ciemności. (1 Tes 5, 4-6)
Ta światłość, do której podążamy, staje sie widoczna w życiu przez dobre uczynki: 
Postępujcie jak dzieci światłości! Owocem bowiem światłości jest wszelka prawość i sprawiedliwość, i prawda. (Ef 5, 8-9)
Wy jesteście światłem świata. ... niech świeci wasze światło przed ludźmi, aby widzieli wasze dobre uczynki i chwalili Ojca waszego, który jest w niebie. (Mt 5, 14-16)
Dobre czyny są zewnętrznym wyrazem i swiadectewm nawrócenia, które dokonuje sie w sercu czlowieka. Jeśli "światło" nie przejawia się w naszych dobrych czynach, łudzimy i oszukujemy samych siebie:
Ciemności ustępują, a świeci już prawdziwa światłość. Kto twierdzi, że żyje w światłości, a nienawidzi brata swego, dotąd jeszcze jest w ciemności. Kto miłuje swego brata, ten trwa w światłości i nie może się potknąć. Kto zaś swojego brata nienawidzi, żyje w ciemności i działa w ciemności, i nie wie, dokąd dąży, ponieważ ciemności dotknęły ślepotą jego oczy. (1 J 2, 8-11)