Krew Jego na nas i na dzieci nasze
W tym roku w Niedzielę Palmową czytamy opis Męki Pańskiej według św. Mateusza (Mt 26, 14 - 27, 66)
We wszyskich epizodach charakterystycznych dla ujęcia św. Mateusza rozbrzemiwa dramatyczne pytanie o to, kto jest winny. Arcykapłani nie chcą przyjąć do skarbca pieniędzy Judasza splamionych krwią. Żona Piłata ma sen i nakazuje mężowi, by nie miał nic wspólnego z tym sprawiedliwym człowiekiem. Piłat umyje ręce i powie: Nie jestem winny krwi tego Sprawiedliwego... (Mt 27,24)(1). A te same głosy, które jednoczyły się w okrzyku Hosanna! Błogosławiony, który idzie w imię Pańskie! - odpowiedzą Piłatowi: Krew Jego na nas i na dzieci nasze... (Mt 27, 25)(2).
Jezus został odrzucony przez swój naród... Do Niego najpełniej odnoszą się słowa Psalmu: Kamień odrzucony rzez budujących stał się kamieniem węgielnym. W przedziwnym Bożym Planie Zbawienia pełen złości okrzyk: Krew Jego na nas i na dzieci nasze staje się proroctwem: to wylanie Najdroższej Krwi Chrystusa Pana przynosi nam zbawienie.
Jezus ma świadomość, że tak dopełnia się plan Ojca, i że do Ojca należy ostatnie słowo: Pan Bóg mnie
wspomaga, dlatego jestem nieczuły na obelgi, dlatego uczyniłem twarz moją jak
głaz i wiem, że wstydu nie doznam (Iz 50, 4-7). W wykrzykujących "Na krzyż z Nim" widzi nie swoich wrogów i ciemiężycieli, ale dzieci, za które modli się do Ojca. Tajemnica Krzyża! Także tego Krzyża, który jest obecny w naszym życiu. Który, chociaz przyjmowany w duchu, przychodzi do nas w bardzo konkretny, "nie-duchowy" sposób: w codziennych zajęciach i spotkaniach. Jezus pokazuje, jak patrzeć na wydarzenia "oczami Ojca"; jak pod powierzchniową warstwą wydarzeń rozpoznawać Plan Boga dla nas. Dlatego też
Bóg wywyższył Go nad wszystko ... aby wszelki język wyznał, że Jezus Chrystus jest Panem ku chwale
Boga Ojca. (Flp 2, 6-11)
______________________________________
por. (1) Raymond E. Brown Męka Pańska w Ewangeliach;
(2) Jan Paweł II, komentarz do Ewangelii