XX Niedziela Zwykła B

Chleb żywy, który zstąpił z nieba
Jezus powiedział do tłumów: „Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. ... Chlebem, który Ja dam, jest moje ciało za życia świata. ... Jeżeli nie będziecie spożywać ciała Syna Człowieczego i nie będziecie pili krwi Jego, nie będziecie mieli życia w sobie. Kto spożywa moje ciało i pije moją krew, ma życie wieczne, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym" (J 6,51-58)
"Sprzeczali się więc między sobą Żydzi mówiąc: Jak On może nam dać swoje ciało na pożywienie?” I rzeczywiście - jak pojąć tę wspaniałą Tajemnicę? Wobec Eucharystii wydają sie próżne dociekania rozumu...

Mylą się, o Boże, w Tobie wzrok i smak. 

Kto się im poddaje temu wiary brak! 

Ja jedynie wierzyć Twej nauce chcę, 

że w postaci chleba utaiłeś się. 


Rozum nie jest ostateczną wyrocznią. Ponad nim należy postawić mądrość - która prowadzi nas do uznania prawdy, której nie rozumiemy, uczy wierzyć w to, co poza zasiegiem zmysłów. Mądrość bierze pod uwagę nie tylko głos rozumu, ale też słucha serca - mało tego, prowadzi do jedności tych zgoła różniących się w ocenie rzeczy głosów.

Rozważajac o mądrości w kontekście dzisiejszych czytań zauważmy, że Mądrość wzywa przede wszystkim ludzi prostych, unikających zawiłych dociekań, które opierając się na sile rozumowania stawiają rozum ponad wszystko, czyniąc z niego wręcz bożka, któremu nie mozna sie sprzeciwić:
Mądrość zbudowała sobie dom ... „Prostaczek niech do mnie tu przyjdzie ... Odrzućcie głupotę i żyjcie!” (Prz 9,1-6)
... a sposobem komunikacji ludzi mądrości nie jest naukowy wywód, spisany na wielu kartach papieru, a hymn - pieśń odwołująca się do mądrości serca, pieśń pełna ducha i życia:
Baczcie pilnie, bracia, jak postępujecie: nie jako niemądrzy, ale jako mądrzy. ... napełniajcie się Duchem, przemawiając do siebie wzajemnie w psalmach i hymnach, i pieśniach pełnych ducha, śpiewając i wysławiając Pana w waszych sercach. (Ef 5,15-20)
________________
Zdjęcia przedstawiaja Cud Eucharystyczny w Lanciano, Wlochy. Piękny artykuł na ten temat np. tutaj.