Krew była (i jest nadal) ważnym symbolem. W Starym
Testamencie oznaczała życie, była uważana za jego siedlisko – między innymi
dlatego nie spożywano krwi zwierząt (W Księdze Kapłańskiej czytamy: Ktokolwiek
spożywa jakąkolwiek krew, będzie wykluczony spośród swego ludu – Kpł 7, 27).
Pierwsze czytanie liturgii Bożego Ciała (Wj 24,3-8) opisuje zawarcie przymierza,
przypieczętowane rytuałem krwi: po odczytaniu warunków Przymierza Mojżesz skropił
lud krwią zwierząt ofiarnych. Przelana krew była znakiem umowy silniejszej niż
życie.
Ewangelia wg św. Marka (Mk 14, 12-16. 22-26) przekazuje
opis ustanowienia ofiary Nowego Przymierza, przypieczętowanego Krwią Jezusa
Chrystusa:
«To jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana».
To Nowe Przymierze, którego figurę właśnie poznaliśmy czytając Stary Testament, jest widoczne w uczynkach. Podobnie jak Hebrajczycy zgodnie odpowiedzieli: "Wszystkie słowa,
jakie powiedział Pan, wypełnimy" ... oraz "Wszystko, co powiedział Pan,
uczynimy i będziemy posłuszni" - podobnie Nowy Testament ogłasza: Krew
Chrystusa ... oczyści wasze sumienia z martwych uczynków, abyście mogli służyć Bogu żywemu (Hbr 9, 11-15).
Rozważ treść poniższych fragmentów. Przy każdym z nich zatrzymaj się na chwilę. Co porusza Twoje sumienie?
Z waszego złego postępowania zostaliście wykupieni nie czymś przemijającym, srebrem lub złotem, ale drogocenną krwią Chrystusa, jako baranka niepokalanego i bez zmazy. (1P 1,18-19)
Staliście się bliscy przez krew Chrystusa. (Ef 2, 13)
Krew Chrystusa objawia człowiekowi, że jego wielkość, a zatem jego powołanie, polega na bezinteresownym darze z siebie. … Kto pije tę krew w sakramencie Eucharystii, zostaje włączony w dynamikę Jego miłości i ofiary z własnego życia, aby mógł wypełnić pierwotne powołanie do miłości. (Evengalium Vitae)
Chrystus nabył swoją krwią ludzi z każdego pokolenia, języka, ludu i narodu (Ap 5,9).
W Nim mamy odkupienie przez Jego krew - odpuszczenie występków. (Ef 1, 7)
Odkupienie przez Krew Chrystusa stanowi najgłębszą przyczynę naszego szacunku wobec każdego człowieka. (Jan Paweł II)
Krwią Jego ran zostaliśmy uzdrowieni. (1P 2,24)
Będziemy przez Niego zachowani od karzącego gniewu, gdy teraz przez krew Jego zostaliśmy usprawiedliwieni. (Rz 5, 9)