Bóg przebaczenia
Ewangelia XXIV Niedzieli Zwykłej zachęca nas do kontemplacji Boga, który okazuje miłosierdzie. Przypowieści o zagubionej owcy, o drachmie, i wreszcie o synu marnotrawnym odsłaniają przed nami tajemnicę przebaczającej dobroci Boga; ukazują Ojca, który nie brzydzi się grzesznikami, który przyjmuje grzeszników i jada z nimi (Łk 15, 1-32). Mało tego: Bóg takich właśnie ludzi - grzeszników - powołuje do głoszenia Jego Ewangelii. Swoją grzeszną pszeszłość podkreśla mocno św. Paweł Apostoł w liście do Tymoteusza:
Nauka to zasługująca na wiarę i godna całkowitego uznania, że Chrystus Jezus przyszedł na świat zbawić grzeszników, spośród których ja jestem pierwszy. (1 Tm 1, 12-17)
Dzięki składam Temu, który mię przyoblekł mocą, Chrystusowi Jezusowi, naszemu Panu, że uznał mnie za godnego wiary, skoro przeznaczył do posługi mnie, ongiś bluźniercę, prześladowcę i oszczercę. ... A nad miarę obfitą okazała się łaska naszego Pana wraz z wiarą i miłością, która jest w Chrystusie Jezusie. (1 Tm 1, 12-17)
Taki właśnie jest Bóg przebaczenia: nie wypomina, nie pozostaje niedostępny i urażony, nie pamięta złego. Tacy są ci, którzy chcą być Jemu podobni, jak Mojżesz, który błaga Boga o miłosierdzie dla ludu:
Mojżesz zaczął usilnie błagać Pana, Boga swego, i mówić: Dlaczego, Panie, płonie gniew Twój przeciw ludowi Twemu, który wyprowadziłeś z ziemi egipskiej wielką mocą i silną ręką? Wspomnij na Abrahama, Izaaka i Izraela, Twoje sługi, którym przysiągłeś... (Wj 32, 7-11. 13-14)Bóg znajduje upodobanie w okazywaniu miłosierdzia. Rozpalając swój gniew chce zmotywować ludzi aby szukali przebaczenia. W ten sposób każdy grzech, chociaż sam w sobie jest złem, może przyczynić się do większej zażyłości czlowieka z Bogiem. Niech więc nasze rozważania, osnute wokół grzechu człowieka, zamknie nadzieja większej radości:
Powiadam wam: ... w niebie większa będzie radość z jednego grzesznika, który się nawraca, niż z dziewięćdziesięciu dziewięciu sprawiedliwych, którzy nie potrzebują nawrócenia. ... A trzeba się weselić i cieszyć z tego, że ten brat twój był umarły, a znów ożył; zaginął, a odnalazł się. (Łk 15, 1-32)